ملاحظات و محاکمات

ملاحظات و محاکمات

ملاحظات و محاکمات تلاشی است برای قضاوت کردن. قاضی یک مسلمان قرن 21 است که اصلی ترین مسأله اش انقلاب اسلامی است چون دغدغه ی دین دارد و در این وانفسا دست و پا می زند تا سره را از ناسره جدا کند. او نیز مانند دیگران ملاحظاتی دارد که طبق آن محاکمه می کند. شما هم محاکمات او را ابتدا ملاحظه کنید سپس محاکمه.
کانال ملاحظات و محاکمات در ایتا و سروش و تلگرام:
sm_javaheri@

آخرین نظرات

رمزگشایی حکمت متعالیه از اسرار قرآن

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ق.ظ

نوشته شده برای وبلاگ اشارات و تنبیهات

 

تنبیه اول: ذهن انسان خود از سنخ مجردات است ولی در محاذات ماده که قرار می گیرد (چون از دو سنخ مختلف هستند)از طریق حد و ساخت ماهیات از آن، ماده را تفسیر می کند. علم حصولی در واقع همان شناحت ماهوی است که البته مخصوص عالم ماده است و در عوالم غیر مادی مثل عالم مثال و عقل دیگر ماهیت و حدود واسطه ی شناخت نیستند. (چون هم سنخ با نفس هستند)
تنبیه دوم: حد در واقع یک مفهوم عدمی است مثل سایه که به شئ نسبت داده می شود ولی حقیقتا نبود نور است. ذهن با سلب آثار دیگر اشیاء، ماهیتی از وجود شئ انتزاع می کند که قابل اثبات و انتساب به دیگر موجودات نیست.
تنبیه سوم: ذهن وقتی برهانا توانست احکام ماده را از مجردات تفکیک کند در شناخت حصولی خود از عوالم ماوراء ماده، خواص حدود و ماهیات را نیز از آن ها نفی می کند تا در شناخت آن ها به مغالطه نیفتد.
اشاره: آموزه های وحیانی مثل قرآن و روایات در ترسیم عوالم ماورای ماده (با عنوان آخرت اعم از بهشت و جهنم و...) با لحاظ همین هستی شناسی به توصیف پرداخته اند. در قرآن مجید و بسیاری از روایات، بگونه ای پدیده های اخروی تصویر می شوند که منجر به نفی قواعد حاکم بر علم حصولی و احکام ماهیت خواهد شد، بطور مثال انتساب حدود یک ماهیت به ماهیت دیگر باعث از بین رفتن تمایز ماهوی بین اشیاء می شود. عباراتی مانند نهر و جویی از شیر که طعم عسل دارد (انتساب دو مزه به نهر) و یا تجمیع همه طعم های لذت بخش در یک خوراکی و باغ هایی که رودخانه ها از زیر آن ها جاری است و... .
 
این عبارت پردازی ساختار های حاکم بر علم حصولی در تمایز ماهوی اشیاء را نفی می کند و همین مسئله قرینه ای است محکم بر لحاظ هستی شناسی حکمت متعالیه در آموزه های وحیانی. علامه طباطبایی با توجه به این قرینه از ظواهر قرآن، آیات مربوط به معاد را در تفسیر شریف المیزان تبیین می کنند.

 

نظرات  (۷)

  سلام
ممنون از توجهتون به شیعه بلاگ
شما هم با افتخار لینک شدید...
یاعلی
 سلام...
به روزیم با:
صدای جمهوری اسلامی ایران....
منتظر حضور سبزتان هستیم
یاعلی

با سنخ پست قبلیت موافقترم توی این بلاگ

بذار یه مرزی بین "سید مجتبی امین" (با مجموع همه ی دغدغه ها و نگرانی ها و احساسات) و "اشارات و تنبیهات" باشه.

می دونم این مسائل هم جزو دغدغه هاته.

اما سعی کن همه ی دغدغه هات به شکل محلول توی همه ی پستهات باشه. نه به شکل مخلوط. که یکی فلسفه باشه. یکی سیاست . یکی هنر.

(نظر شخصی بنده است البته!)

  سلام
عید شما مبارک
به روزیم با صلوات خاصه ی حضرت امام رضا ع
یاعلی
سلام بر سید عزیزم. استفاده کردم. سید جان شیر عسلی اینجا هم در سوپر مارکت ها یافت می شود خیلی به تکلف نیاز نبود. باغ هایی با انهار جاری هم کذا :-)
* شوخی و جدی قاطیه!
پاسخ:
سلام
:)
خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنی:
amirghoddousi.blogfa.com
 سلام..
ضمن تشکر از حضور همیشگی شما...
شیعه بلاگ به روز میباشد...
همچنان منتظر حضور سبزتان هستیم...
یاعلی
http://shiehblog.blog.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ساخت کد موزیک آنلاین

ساخت کد موزیک آنلاین