ملاحظات و محاکمات

ملاحظات و محاکمات تلاشی است برای قضاوت کردن. قاضی یک مسلمان قرن 21 است که اصلی ترین مسأله اش انقلاب اسلامی است چون دغدغه ی دین دارد و در این وانفسا دست و پا می زند تا سره را از ناسره جدا کند. او نیز مانند دیگران ملاحظاتی دارد که طبق آن محاکمه می کند. شما هم محاکمات او را ابتدا ملاحظه کنید سپس محاکمه.
+صوت روزهای مشرقی را در پایین وبلاگ گوش دهید+

آخرین نظرات

به بهانه ی تماشای فیلم «سرگیجه» اثر آلفرد هیچکاک

مهم نیست فضای قصه از فضای متعارف واقعی فاصله بگیرد و رنگ و بوی خیالی پیدا کند، مهم این است که انسان ها مطابق با سنت های قطعی  و حقیقی عالم به سرنوشت خود برسند و این سنت همان عدالت است که هیچکاک خداوندگونه آن را در فیلم های خود خلق می کند هیچ گناهی نزد او بی پاسخ نمی ماند. این همان نگاهی است که شهید آوینی به آن می گوید:

سیطره ی تراژیک یک اراده ی برتر و عادل بر سرنوشت انسان ها.

خوب ها و بدها از همان آغاز خوب و بد نیستند بلکه این حوادث است که کارکترها را در موقعیت خوب و بد بودن قرار می دهد حادثه ای که نظم حاکم را به هم میزند و واقعیت شخصیت ها را به حقیقتشان نزدیک تر می کند و پا را از عالم قرارداد ها و اعتبارات فراتر می گذارد، این همان عالمی است که قصه های هیچکاک را کودکانه می کند. مشهور است که داستان های او به اسطور های کلاسیک شبیه است چون در قصه های او تصادف ها تصادفی نیست و همه ی آنها قطعه ای از یک پازل است که در خدمت ظهور عدالت قرار می گیرد و این همان سنتی است که جلوی خیال زدگی فیلم های او را می گیرد. سرگیجه با این که پایان دور از انتظاری دارد ولی عادلانه و با انصاف تمام می شود. این فیلم را مقایسه کنید با قهرمان های پوک امروز هالیوود که تنها ممیز آن ها از دیگر شخصیت ها پدرانشان هستند. میراثی که از آن ها باقی مانده. هری پاتر از همان ابتدا به خاطر پدر و مادرش قهرمان بود قهرمانی که حاصل حقیقت شخصیت ها نیست بلکه واقعیت سفارشی آن ها است و این معنای اصلی خیال زدگی است.

آنچه جلوی خواب نما و خیال زدگی فیلم را می گیرد طراحی قصه مبتنی بر سنت  های حقیقی و تغییر ناپذیرعالم است. سنت هایی که نگاه انسان را به عالم حکیمانه می کند و نه این که با احتمال تصادف، اندیشیدن را از سر خود باز کند. این یعنی حضور فلسفه در فرم و نه در محتوا.

این یعنی قدرت مندترین و در عین حال مخفی ترین حضور ماورایی در سینمای هیچکاک. به دور از فلسفه بافی و ادا اطوار های روشنفکر مآبانه و شلیک محتوا بر پیشانی مخاطب.

سرگیجه ، مارنی ، پارادین کیس، ام را نشان قتل بگیر، ربکا، طناب، پرندگان

حتما این فیلم ها را تماشا کنید. بدون استثنا این فیلم ها با همین ساختار ساخته شده اند و البته من مابقی را ندیده ام ولی به نظرم معنای اصلی سبک در سینما همین روح مشترک و طراحی شده در فیلم هاست. آنچه هالیوود امروز به خاطر آن خود را می ستاید و اسم آن را سبک می گذارد تنها در حد یک ایده متوقف می شود و تمام جذابیتش را فارغ از تکینیک زدگی مدیون ایده است نه ساختار قصه.

فیلم هایی مثل ارباب حلقه ها، اینسپشن، هری پاتر، پاپ فیکشن، فایت کلاب، ماتریکس، ممنتو حتی شاینینگ و کیل بیل و همه ی قهرمان های بی مصرف و مزخرف هالیوود که خود هیچ تلاشی برای قهرمان شدن نکرده اند و صرفا یک نیروی خارق العاده دارند یا پدران خاصی داشته اند یا سرزمین پدری خاصی داشته اند و ... . این ها همه را باید دو دستی تحویل استراتژیست هایی مثل حسن عباسی داد برای نقد کردن و صد البته که این قهرمان ها تنها کارایی که دارند توجیه برتر بودن نژاد یهود است. نژادی که هیچ علتی برای برتری خود جز پدرانش پیدا نمی کند.

من ابتدا نسبت به تحلیل های این بزرگواران بد گمان بودم ولی وقتی به ساحت سینمای حال حاضر (هالیوود) و سیاست زدگی و حتی فلسفه زدگی و نماد بازی آن نظر کنیم می یابیم که این فیلم ها اتفاقا جز همین تحلیل ها ارزش دیگری ندارند. مشکل از عباسی ها نیست مشکل از سینمایی است که منتقد خود را تربیت می کند و البته به همین رسم باید نقد های آوینی را نیز حاصل تربیت سینمای هیچکاک بدانیم.

سینمای هیچکاک در یک کلام همان زندگی است نه فلسفه اگر چه حکیمانه قصه اش را روایت می کند.

 


موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۳
سید مجتبی امین

نظرات  (۵)

۱۳ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۴۷ سید علی رضا

دین از نگاهی توهمی و خیالی و یا صرفا اجرایی و یا منفعت طلبی خارج شده است

 

و نظام آن در عالم قابل شهود است

 

حرفی که که در آخرالزمان به گوش همه آشنا می آید

 

متن و نگاهتان جالب بود

با صلاحدید خود

 امکانی برای تماشای این فیلم ها برایمان مهیا کنید

 

متشکرم

 

پاسخ:
بچشم
بسیااار عالی
حضور فلسفه و رئالیسم در فرم..
پاسخ:
از آنجا که زیادی باهوش هستی دقیقن مهمترین مطلبی که می خواستم توضیح بدم همین بود.
آخیش
:)
سلام
خوش اومدی
بسیار خوب
سیر منطقی و واقعی در داستان بسیار لذت بخشه
پاسخ:
سلام
ممنون
خیلی خوب
فیلم طوری تموم شد که حادثه ای بی علت نماند، حتی اگر تماشاگر نخواهد و حتی اگر دل کارگردان هم بشکند ولی چاره نبود باید این اتفاق می افتاد.
امیرخانی می گفت بعضی وقتا برای شخصیت های رمانم اتفاقی می افتد که خودم هم دوست نداشته ولی چاره نبود...
پاسخ:
این همان است که می گوییم سنت تغییر ناپذیر عالم باید قصه ها را جلو ببرد
ممنون از نظر
شما روی داستان بیشتر تأکید می کنی
در حالی که فیلم خیلی بیشتر از ایناست
به هر من تو این بحثا (نظریه ی فیلم و داستان و...) از این زاویه که شما فکر می کنی کار نکردم
باید در این مورد نظریه های فیلم و... زیاد خوند
والا در حد ظن و گمان باقی می مونه
این تحلیل در مورد هیچکاک فیلمنامه نویسه و نه هیچکاک کارگردان
واقعیتش توی این فیلم هیچی من و نگرفت جز رابطه ی ظریف و خاص کاراگاه و اون دختر اولیه(دوست اولش) بقیه ش یه روایت ساده بود که اهمیتش توی ایده ی اولیه بود
من طرافتی تو پرداخت داستانی و روایت(فیلمنامه نویسی) و تو اجرای تصویری(کارگردانی)ندیدم
در مورد نقد آوینی م چندان نظر مطلوبی ندارم
اون درک درستی از سینما نداشت
حتی شما هم احتمالا تصور درستی از اون نداری(یکی از فیلمای مورد علاقه ش ٢٠٠١ ادیسه فضاییه که قطعا شما نمی پسندی)
پاسخ:
ادیسه را ندیدم ولی دیدگاه سینمایی آوینی رو می پسندم. آیینه جادو رو حتمن بخون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ساخت کد موزیک آنلاین

ساخت کد موزیک آنلاین